Amber

 

 

 

 

Joe

 

 

Äsch vad fin hon är

 

 

Båt

En båt flyter på grund av att dess vikt är lika stor som det vatten den tränger undan, i enlighet med Arkimedes princip.

 

Äsch

Interjektion som signalerar att någonting är oviktigt; det är osignifikant, onödigt eller saknar betydelse; strunt i det.

 

Ash

Namnet på vår båt, som inte alls är oviktig. 

 

 

----------------------------------------------------------------------

 

 

Varför Ash?

 

Ett tag under seglingen i Karibien var ett amerikansk par med ombord på Allie. De träffade Sven och Emil på Dominika, där de till en början med liftade med båten över till nästa ö. Då vi hade mycket trevligt ombord blev det en ö till, och en till.. De blev kvar på båten i över en månad.

 

Då äsch var ett ord som svenskarna ombord använde mest hela tiden började tillslut amerikanerna att haka på trenden och utan att egentligen veta vad ordet betydde insåg de att namnet var det perfekta båtnamnet. Vi kunde inte annat än att hålla med och bestämde redan då att vår nästa långseglar-båt skulle heta Äsch/Ash/Ashley.

 

 

-----------------------------------------------------------------------

 

 

Varför två?

 

Så vi köpte en Ash och började renovera henne, men insåg tillslut att projektet blev för stort. Vi längtade ut till havs mer än vad båten kunde bli klar i tid.

 

Läs bloggen "Vår första båt".

 

Då köpte vi en Ash till, som var mer seglingsklar och som renoverades och ställdes iordning under december 2012 - juli 2013. Det blev alltså två Ash som sattes ihop till en, kanske lite knäppt men äsch, ibland blir det lite snurrigt.

 

Läs bloggen "Förberedelser".

 

 

----------------------------------------------------------------------

 

 

Vår första Ash var av holländs design och tillverkning.

 

Modell: WIBO 945

Konstruktör: Van der Stadt

Tillverkare: Van Wijk

Tillverkningsår: 1980

 

Längd loa: 9,45m

Bredd: 2,98m

Djupgående: 1,42m

 

Deplacement: 4750kg

Kölvikt: 1650kg

 

Stor: 16m2

Genua: 28,3m2

Standard fock: 20m2

Stormfock: 6m2

 

Motor: Bukh 20hk

 

 

----------------------------------------------------------------------

 

 

Vår andra Ash är ett svenskt hemmabygge och har fått ta över många delar från vår första Ash.

 

 

Modell: Långedrag 30

Tillverkningsår: 1995

 

Längd (loa): 30fot / 9m

Deplacement: 4800kg

Djupgående: 1,5m

Rigg: sloop

 

 

 

Utrustning:


Segel: stor 2st, genua 1st, lättvindsgenua, kryssfock, stormfock, spinnaker

Segelarea: 36m2 (kryss-ställ)

Motor: Volvo Penta MD11C 23hp


Jolle: Chameleon (tvådelad plywood/epoxi)

 

VHF: Nexus NX2500

Navtex: Nexus NX2600

Plotter: krångel

AIS: True Heading (mottagare)

Autopilot: Navico WP300CX

Radar: Furuno 1623

Ekolod: Interphase Echo 220

Vindmätare: Råå

Elektronisk kompass: VDO

GPS: Garmin etrex10

Lanternor: tricolour och vanliga


Solceller: 2st x 40W, 1st x 140W

Vindgenerator: Aqua Aerogen 4

Batterier: Förbrukning: 3st x 75Ah, Start: 1st x 55Ah

Batteriladdare: Ctek M100 Marine


Vindex

Vindroder: First mate

Ankarspel: Lofrans (manuellt)

Ankare: Delta 16kg, Danforth, Viking aluminium, CQR-kopia 20kg

Kätting: 50m x 8mm


Kamin: Reflex 66MKS (diesel)

Kyl: Waeco 80L

Vattenpumpar: 2st manuella

Kök: 2st brännare (fast)

Gasol: 2st x 10kg

Fasta tankar: Vatten: 1st x 150L, Diesel: 1st x 60L

Toalett: PAR Brydon Jabsco


Räddningsflotte: EMS Offshore Xtra 4 personer

Länspump: Elektrisk: Jabsco, Manuell: Gusher10

Brandsläckare: 2st x 2kg pulver

Brandfilt

Gaslarm

Danboj

Recovery sling

Drivankare

 

 

----------------------------------------------------------------------

 

 

crew@sy-ash.se

 

www.sy-ash.se